Historie
lodní dopravy na Slezské Hartě
Plachetnice Gandalf
Historie
přepravy osob ( výletní plavby) se datuje od roku 2000, kdy první
pokusy začal na Slezské Hartě Tomáš Svoboda na své plachetnici
S/Y Gandalf. Zpočátku to byly plavby v rámci projektu výletních
a víkendových plaveb pro děti z dětského domova ve Vrbně pod
Pradědem. První sezónu plachetnice vyplouvala z Leskovce nad
Moravicí, později byly plavby přesunuty do Nové Pláně.
Z
důvodu zvýšeného zájmu byly tyto plavby od roku 2003
provozovány pod hlavičkou firmy Mgr. Tomáš Svoboda –
YACHTSPORT.
Odkaz:
http://tomassvoboda-jachting.blogspot.cz/2014/11/plavby-pro-deti-na-slezske-harte.html
Parník Lubor Tokoš
V
roce 2005 vznikla společnost s názvem První paroplavební Bruntálská. Podnikatel pan Kodeda zakoupil starší ocelový parník.
Pojmenoval ho po našem slavném herci Lubor Tokoš. Pan Kodeda se
snažil o získání výjimky pro provoz spalovacího motoru. Po
dlouhých jednáních s vodoprávním úřadem, Povodím Odry a
Plavebním úřadem neuspěl a výjimku nedostal. Byl nucen přestavět
svůj parník na elektropohon. Tímto několika tunová loď ztratila
svou sílu (výkon) a po hladině Slezské Harty se pohybovala
rychlostí slimáka. Navíc panu Kodedovi nebylo umožněno dovést
elektřinu k přístavišti. Akumulátory musel dobíjet agregátem. Vycházelo to zhruba tak, že čtyři hodiny dobíjel aby
hodinu plul. Takový provoz se nevyplatil a parník z vod Slezské
Harty zmizel.
Odkaz: http://lodnidoprava.unas.cz/harta/
Plachetnice Zefýr
Mezitím
firma YACHTSPORT nechala postavit v polských loděnicích
dvoustěžňovou plachetnici pro 12 osob, a od roku 2006 začala tuto
plachetnici provozovat místo plachetnice Gandalf, která už
kapacitně nestačila.
Plavby
pokrývaly celou Slezskou Hartu od Nové Pláně až po Leskovec nad
Moravicí. Plavby byly na objednávku a loď vyplouvala na tři
okruhy – malý ( Nová Pláň – Karlovec) střední ( N.Pláň –
Roudno) a velký okruh ( N.Pláň – Leskovec nad Moravicí).
Úspěšně,
bez dotací a pod plachtami, když nefoukalo tak plachetnice plula s
elektromotorem a pro sportovně založené klienty zde byla možnost
použít vesel. Konstrukce plachetnice vychází ze starodávných
velrybářských lodí a měla deset míst pro veslaře. Byly to
plavby nejenom výletní, ale i zážitkové, kdy klienti měli
možnost pracovat s plachtami, vesly a mohli zkoušet i kormidlovat.
Odkaz: http://www.plavidla.cz/view.php?cisloclanku=2010040701
Motorová loď Santa Maria
V
roce 2011 YACHTSPORT ukončil své plavby z důvodu
nemožnosti konkurovat motorové lodi Santa Maria, kterou nechala
postavit v Krnově pražská firma Misgurnus s.r.o.
Této
firmě svazek obcí Mikroregion Slezská Harta zařídil výjimku na
provoz spalovacího motoru a rovněž této firmě poskytl dotace na
provoz s veškerou reklamou a možností bezplatného kotvení u
jejich přístavních mol. Mikroregion společně s firmou Misgurnus
se snažili o pokrytí celé přehrady, kdy loď měla plout jako
pravidelná lodní doprava. Tento pokus byl neúspěšný i přes
veškeré výhody a dotace. Loď Santa Maria pluje pouze hodinové
výletní plavby v okolí Leskovce nad Moravicí a Roudna.
Fima
YACHTSPORT požádala rovněž v roce 2011 o výjimku pro spalovací
motor – nebyla jí ale udělena.
Přívoz Rouza
Téměř
dvacet let se uvažovalo o spojení dvou obcí Roudna a Razové,
které rozdělila hladina přehrady. První nápad přišel od pana
Kodedy, ale ten své aktivity na Slezské Hartě ukončil.
Mikroregion Slezská Harta se k ničemu neměl, tak se společně
domluvily dvě obce a Tomáš Svoboda – YACHTSPORT a na podzim roku
2015 začaly probíhat první schůzky a jednání na téma přívoz.
Tomáš Svoboda zařídil výrobu lehkého katamaranu a přístavních
mol a celý tento projekt zastřešil svou koncesí pro provoz lodní
dopravy. Obce Razová ( starosta Ivan Fehérvári) a Roudno (starostka Dagmar Staňková) zainvestovaly náklady na výrobu lodi
a mol + přívod elektřiny k vodě. Lehký převozní katamaran je
poháněn elektromotorem, byl pojmenován Rouza a úspěšně bez
dotací pluje mezi obcemi Razová a Roudno. Pravidelně během sezóny
převeze okolo 4000 osob. Rouza vyplula na první plavbu v červnu
2016. Celkové náklady na zřízení přívozu lehce přesáhly 500
000 Kč.
Odkazy: https://polar.cz/zpravy/bruntalsko/bruntal/11000004421/novy-privoz-spojil-obce-na-brezich-slezske-harty--rozsirena-verz
Elektroloď Mikroregionu
Slezská Harta
Dalším
pokusem o lodní dopravu je od roku 2015 snaha Mikroregionu Slezská
Harta zařídit velkokapacitní plavidlo pro 45 osob poháněné
elektromotory. Na výrobu lodi Mikroregion dostal dotaci z
Moravskoslezkého kraje ve výši 13 000 000 Kč. První pokus
nevyšel, firma z Roudnice nad Labem nebyla schopna plavidlo dodat.
Druhého pokusu se lépe zhostila polská loděnice a loď by snad
měla být spuštěna na hladinu Slezské Harty letos v červnu.
Je
ovšem otázkou, jak se Mikroregion Slezská Harta popasuje s
nelehkým úkolem a tím bude provoz výletní lodi v podmínkách
Slezské Harty, kde chybí infrastruktura i technické zázemí.
Žádné komentáře:
Okomentovat