Mikroregion Slezská
Harta
část druhá –
další projekty aneb další inspirace pro Mikroregion SH
V
roce 2005 byl na hladinu Slezské Harty spuštěn parník pojmenovaný
Lubor Tokoš. Vlastníkem a provozovatelem lodi byl pan Kodeda, který
založil společnost nazvanou První bruntálská paroplavební. Měli
dobré nápady a pomýšleli i na spojení obcí Roudno, Razová,
které oddělila hladina přehrady. V plánu byl přívoz a do
budoucna i druhý parník.
Pan
Kodeda žádal o výjimku na spalovací motor, ale neuspěl. Loď
tedy přebudoval na elektropohon a měl slíbené přípojky na
dobíjení akumulátorů. Články v novinách, reklama, Mikroregion
se chlubil rozvojem turismu na přehradě… atd. Ve finále obce a
Povodí Odry neumožnili panu Kodedovi vybudovat dobíjecí stanice
a musel skončit, protože dobíjení agregátem na břehu nebylo
finančně a časově rentabilní.
V
roce 2006 byla na hladinu Slezské Harty spuštěna 12-ti místná
plachetnice pro výletní a zážitkové plavby firmou Yachtsport.
Plachetnice nepotřebovala spalovací motor. Výletní plavby na
objednávku pod plachtami fungovaly až do roku 2010, kdy na Slezské
Hartě začala se spalovacím motorem jezdit loď Santa Maria.
Dotovanému projektu se spalovacím motorem se bohužel také nedalo
konkurovat, jak cenou, tak délkou vyjížďky.
Lodní
doprava, výletní plavby - další inspirace a možnost pro
Mikroregion SH podpořená spoluprací a financemi pražské firmy
Misgurnus a.s. Tato firma nechala vyrobit v Krnově něco jako
repliku Kolumbovi plachetnice. Trup z plachetnice typu Sasanka 620 s
uříznutou kajutou a přidanými nástavbami (kastely), aby se to
podobalo Kolumbově Santa Marii. Stěžeň, imitace plachet a pořádný
spalovací motor, hlavní pohonná jednotka pro loď.
Mikroregion
SH dokázal získat (protlačit) výjimku ze zákazu plavby se
spalovacím motorem na Slezské Hartě.
Podnikatel
dodal plavidlo, koncesi pro provoz lodní dopravy a kormidelníka.
Mikroregion mu poskytl výjimku na spalovací motor, dotace na provoz
a zdarma mohutnou reklamu.
Celé
se to tváří, jako že Mikroregion SH provozuje lodní dopravu na
Slezské Hartě. Tím se chlubí a zviditelňuje prostřednictvím
reportáží, novinových článků apod.
Např.
Zde pan starosta Buťák uvádí, že Mikroregion je provozovatelem
lodi Santa Maria
Takto
celý systém funguje dodnes, jen se změnil vlastník a provozovatel
lodi a předseda Mikroregionu SH, od roku 2014 je to pan Ing. Libor
Unverdorben. Systém je zaběhlý, nikdo to nezkoumá, ani Povodí
Odry, které se k opakovaným žádostem o výjimku už ani nevyjadřuje. Dokonce ani tehdy, když se povolovala výjimka na pět
let: 2017-2021. Vše běží automaticky.
Politici
se zviditelní a podnikatel schovaný pod křídly Mikroregionu
vydělává. Zdálo by se, že jsou všichni spokojení. Politici,
dotovaný a zvýhodňovaný podnikatel i klienti, kteří si užívají
výletních plaveb.
Nikdo
už nevnímá, jak je tímto monopolem pokřiveno podnikatelské
prostředí na Slezské Hartě.
Kdyby
se provozování výletních plaveb a lodní doprava ponechala na
podnikatelích, bylo by jich více a lodě by jezdily i z jiných
obcí, než jen z Leskovce nad Moravicí a zpět. Stačila by
maličkost – aby se přestaly utrácet veřejné peníze na něco,
co může fungovat i bez dotací. Jenže potom by se politici neměli
čím chlubit a na čem se zviditelňovat.
Jiní
podnikatelé a provozovatelé totiž nemají šanci uspět proti
dotované firmě podpořené výjimkou poskytovanou Mikroregionem
SH. Mám s tím bohaté osobní zkušenosti, kdy můj pokus o získání
výjimky na provoz spalovacího motoru (na ekologický plynový
pohon) vyvrcholil pokusem o likvidaci celé mojí firmy na Slezské
Hartě.
Současná
situace na Slezské Hartě vypadá takto:
Výletní
plavidlo Santa Maria - vlastní ho jedna firma (s.r.o.), provozuje
jiná firma (zapsaný spolek). Jednu firmu vlastní otec, druhé
šéfuje jeho syn. Mikroregion vše dotuje a za úplatu poskytuje
výjimku, na veřejnosti a před úřady vystupuje Mikroregion jako
provozovatel (např. viz výše uvedený odkaz na novinový článek)
Přívoz
Roudno – Razová funguje v režii obcí Roudno a Razová za podpory
firmy Yachtsport. Jedná se spíše o službu pro občany, než
výdělečný projekt, ale i tak si přívoz na sebe umí vydělat. I
když ho pohání elektromotor, jehož pořizovací cena je
dvojnásobná oproti spalovacímu a cena lístku přepočtená na stejný časový úsek je skoro poloviční než cena lístku Santa Marie.
Plachetnice
firmy Yachtsport – firma provozuje jachtařskou školu a půjčovnu
plachetnic, výletní plavby už neposkytuje.
Pokud
by čtenář nevěřil, tak mám k dispozici veškeré písemné
doklady k majetkovým a provozním údajům lodi Santa Maria. Kdo by
měl zájem si to ověřit, může si tytéž dokumenty vyžádat od
Mikroregionu SH v rámci zákona č. 106/1999 Sb., na základě
kterého jsem tyto dokumenty získal i já. Veškeré smlouvy,
žádosti, rozpočty, faktury, vyplacené dotace...
Rovněž
mohu ukázat stohy popsaného papíru k mé žádosti o výjimku ze
zákazu plavby se spalovacími motory na Slezské Hartě. Jsou to
zajímavá slohová cvičení, nejdelší z nich bylo na 9 stran
textu a v závěru s vysvětlením, že pokud by mi byla výjimka na
dobu pěti let udělena, tak je to v rozporu se zákonem. O výjimku
jsem žádal, protože jsem chtěl znovuobnovit nabídku výletních
plaveb na své lodi z Nové Pláně.
Jak
je tedy možné, že Mikroregion pro cizí loď výjimku na pět let
získal?
Že
by úřady opět začaly měřit dvojím metrem?
Chválihodné
je, že se Mikroregion SH snaží uvést do provozu novou výletní
loď na elektropohon. Údajně za ni utratili 15 mil. (velká část
jsou dotace z Moravskoslezkého kraje). Loď už byla spuštěna na
hladinu Harty (2.9. 2018).
Ve
vášnivé diskuzi na facebooku byla sice diskutéry přirovnána ke
starému kombajnu či kontejneru, ale uvedením této lodi do provozu
se snad zruší výjimka pro spalovací motor, jak tvrdilo Povodí
Odry ve vyjádření k mé žádosti na výjimku o povolení
spalovacího motoru.
Všichni
by měli elektropohon a bylo by to alespoň v jedné věci fér.
Současný stav by se dal v úřední řeči popsat jako zneužívání
dominantního postavení na trhu a vznik monopolu, to vše díky
politice Mikroregionu SH.
Doufejme,
že nové výletní elektroplavidlo Mikroregionu je postaveno z
kvalitnějších a trvanlivějších materiálů, než pramice a mola
z jejich prvního projektu a bude mít za utracené peníze delší
trvanlivost.
PS:
v Praze na Vltavě funguje už několik let výletní elektroloď
Nemo, která uveze 20 osob a cena nové lodi byla 2,5 mil Kč. Tedy
dvě lodě by se kapacitou téměř rovnaly té současné a stály
by 1/3 nákladů (hrazených z veřejných peněz – tedy peněz nás
všech). Odkaz zde:
19.6. 2019 - doplnění informací:
Nové výletní plavidlo Mikroregionu Slezská Harta je z technických důvodů mimo provoz až do odvolání.
Motorová výletní loď Santa Maria byla na letošní sezónu pronajata Mikroregionu Slezská Harta, který teď řeší její provoz.
Novým předsedou Mikroregionu Slezská Harta je pan ing. Josef Havlík
Žádné komentáře:
Okomentovat