sobota 10. ledna 2015

Jachtařská etika a etiketa


Píše se rok 1992, kotvíme v přístavu kdesi na pobřeží Turecka. Přídí k molu a ze zádi kotva, žádné muringy nebo bóje. Je nás tu více, je skoro plno, jen pár míst je volných. Připlouvá motorová jachta pod německou vlajkou. Hledá volné místo k zakotvení. Pluje rychle a blízko kotevních lan stojících plachetnic. Pár lan zachytí šroubem, nenamotává - seká. Projede přístavem, otočí se a odplouvá. Bez povšimnutí míjí plachetnici, na které stojí její kapitán a mlčky, ve zdvižené ruce drží useknutý konec kotevního lana....

Co je etika a etiketa?
Etika - je teorie morálky, nauka o správném jednání.
Etiketa - jsou to vlastně pravidla chování a soubor společenských zvyklostí ve skupině lidí ( v práci, v rodině, ve státě, mezi lidmi v nějaké zájmové skupině...atd.) Je pravdou, že v dnešní uspěchané době, dochází k určité proměně etikety a pravidel společenského chování. I v jachtingu k tomu dochází a myslím si, že je to důsledek dnešního shonu a „rychlého života".
Zde je stručné připomenutí některých základních pravidel a zvyklostí:
NA LODI ZA PLAVBY
1. Za plavby posádka zbytečně nestojí, buď sedí, nebo pracuje a pohybuje se po palubě nebo odpočívá v kajutě nebo na palubě.
Důvod - tento zvyk se vzal z dřívějších zákazů - nepřekážet kormidelníkovi ve výhledu na kurs a loď. Dalším důvodem byla a je bezpečnost ( je zde možnost ztráty rovnováhy a pádu přes palubu).

2. Za plavby posádka nemáčí nohy a ruce ve vodě.
Důvod - tento zvyk pochází z dalekých plaveb. Byl to strach ze žraloků nebo také proto, že nikdy nevíte co je pod vodou např. měchýřovka (portugalská galéra), jejíž žahavá vlákna jsou až 15m dlouhá.

3. Za plavby posádka nevláčí ve vodě fendry a konce lan (otěže plachet)
Důvod - estetický i praktický ( na závětrném boku fendry brzdí loď )
Prostě a jednoduše, takto se to nedělá, je to ostuda pro posádku.

4. Za plavby se nehvízdá.
Důvod - na velkých plachetnicích se dávaly povely hvizdem na píštalky a každý hvizd navíc mohl splést posádku. Říká se také, že hvízdání na lodi ruší mrtvé námořníky a přináší to nepříznivý vítr.

5. Velmi dobrá a praktická tradice - kapitán lodi má vždy nejvyšší postavení i u stolu a je to on, kdo začíná první jíst.
Důvod - kapitán má zodpovědnost, on rozhoduje a velí na lodi. Není, dobré , pokud jsou na lodi „dva kapitáni". Důvod je i psychologický - plavba na palubě plachetnice je společné žití skupiny lidí na relativně malém prostoru. Stačí málo a mohou vypuknout neshody.... Kapitán je ten, kdo to „hasí".




PŘÍJEZD PLACHETNICE DO PŘÍSTAVU
V každém přístavu, čekají, na loď i posádku kritické oči lidí, kteří velmi dobře rozumí svému řemeslu (námořníci, rybáři, jachtaři). Sledují každý manévr připlouvající lodi a vyhodnocují kousek po kousku všechny detaily lodi i Vás. Někdy jim stačí krátký pohled a hned vědí, co tam připlulo za loď a posádku.
Co v nich vyvolává sympatie:
Posádka, která rozumí svému řemeslu. Dobře udržovaná loď a všechny detaily ( jak je co uspořádané, smotaná lana, záplety, sbalené plachty a tisíc jiných, dalších věcí...)

A znalost přístavní etikety:

1. Pokud jsou lodě vyvázané na sebe bokem ( někdy i v několika řadách) k nábřeží - nikdo nesmí zabraňovat sousedovi přejít přes palubu na nábřeží. Pokud jste ti, co chtějí přejít, tak je slušností požádat o dovolení.

2. Pomoc připlouvající jachtě - chytit lano, podržet loď....atd.

3. Vyvazujte svou loď k druhé pokud možno tak, aby byla vaše příď u jejího kokpitu.
Můžete pak v pohodě přecházet na nábřeží přes přední část její paluby a nebudete rušit soukromí sousedů.

4. Pokud máte v úmyslu odplout z přístavu brzy ráno a nestojíte na kraji řady. Domluvte se a loď převažte ať ráno nebudíte sousedy.

5. Při vyvazování na vazák na nábřeží, dávejte své lano pod lana už vyvázaných lodí.

6. Posádka v přístavu - respektujte předpisy a nařízení přístavní autority a co nejlépe se přizpůsobte místním zvyklostem



SHRNUTÍ - nepřekážej druhým. Nedělej druhým to, co by ani tobě nebylo milé.





Jaderské moře 2006. V chorvatských teritoriálních vodách pluje chorvatská plachetnice s českou posádkou na palubě. Marně by jste ale hledali pod levým sálingem naší státní vlajku. Kde tedy je?
Vlaje na zadním stěhu vedle chorvatské státní vlajky. Je obrovská a svou velikostí i místem umístění zajišťuje „věhlas" kapitánovi, nejen v chorvatských přístavech, ale i mezi jachtaři v Česku......
"Kapitáne, proč máš naši vlajku vedle chorvatské?"  "Protože se mi tam líbí a co se staráš do toho ti nic není", odpovídá kapitán.

KAM PATŘÍ VLAJKY?
Státní vlajka:
Na vlajkovou žerď na záď
Na vrchol zadního stěžně u dvoustěžníku
Na vrchol gáfle u gáflového dvoustěžníku ( za plavby pod plachtami)
Pod levý sáling v případě charterované lodi

Zdvořilostní vlajka:
Pod pravý sáling
Na pravý vant u lodí bez sálingů ( nízký stěžeň s gáflí)

Klubová vlajka:
Na vrchol hlavního stěžně
Pod levý sáling
Na levý vant ( nízký stěžeň s gáflí)



Slezská Harta 2004. Dojíždíme plachetnici, kterou jsme tu ještě neviděli. Na relativně mladé přehradě není ještě moc lodí a tak každá nová loď budí zájem. Pomalu tu plachetku předjíždíme, náš kormidelník se dostává na úroveň kormidelníka předjížděné lodi. Náš kormidelník zvedá ruku k pozdravu. Na druhé straně nic, žádná reakce, jen na nás „civí"
Připomnělo mě to zážitek z horního toku Vltavy - předjíždíme kanoi někde mezi Soumarským mostem a Novou Pecí. Kormidelníci jsou na stejné úrovni: „Ahój", zdraví předjíždějící loď. Kormidelník na druhé kanoi zarytě mlčí, jen háček ( madam v nejlepších letech) nás spraží: „ Snad dobrý den, né!"

POZDRAVY:
Zdraví loď: vplouvající - lodě v přístavu
Zdraví loď: předjíždějící - předjížděnou
Jak?
Vždy zdraví pouze kormidelník, posádka nezdraví.
Kormidelníci se zdraví , když se míjí, zdvižením ruky

Jachtařská etiketa zahrnuje daleko více nepsaných pravidel a zvyků. Uvedl jsem zde jen to nejzákladnější s čím se dá vystačit. Každá část zde uvedená by se dala rozepsat do samostatných článků, např. vlajky - tvary, rozměry, vlajkosláva, způsoby zdravení, kdy se vztyčuje, co znamená modrá stuha na vrcholu hlavního stěžně...atd.

Žádné komentáře:

Okomentovat