Pár příkladů z praxe,
z jezerního i námořního jachtingu.
Příklad č. 1
Do polského přístavu Swinoujscie v Baltickém moři, vplouvá
velká dvoustěžňová plachetnice. Její motor má co dělat aby udržel plachetnici v
dobrém kurzu. Fouká silný severozápadní vítr a vlny, jejichž výška je
ještě umocněna proudem řeky, se tříští o
ochranný vlnolam. Plachetnice je na úrovni prvního vlnolamu a její motor
znenadání utichá. Plachty jsou dobře sbalené a uvázané k ráhnům. Posádka nemá
čas postavit ani jednu ze tří plachet. Vlny a vítr ženou neovladatelný
dvoustěžník na velké betonové bloky. Plachetnice přežívá jen díky jejímu
pevnému trupu z poctivé oceli....
Příklad č. 2
Opět ve Swinoujscie – posádka
malé jachty s přívěsným motorem otáčí loď před vjezdem do přístavu proti větru a stahuje hlavní
plachtu. Startuje motor, roluje kosatku a pokračuje do přístavu. Západní vítr
není silný, vlny nejsou příliš vysoké, ale přesto stačí k tomu, aby se vrtule přívěsného motoru
dostávala na okamžik z vody. Motor se
roztočí do vysokých otáček a vzápětí je utlumen při vpadnutí lodního šroubu
zpět do vody. Ještě několikrát motor zasténá a stříhá se pojistný klínek.
Kletby kapitána jsou slyšet na obou vlnolamech. Motor je rázem nefunkční a
plachetnice splouvá na vlnolam. Naštěstí
má rolfok, stačí jedno zatáhnutí za otěž kosatky a loď pokračuje v plavbě do Severní mariny....
Příklad č. 3
Do třetice Swinoujscie – připlouvá opět dvoustěžník, vplouvá
pod plnými plachtami mezi ochranné vlnolamy a v klidu pod plachtami překonává
nepříjemné vlny na rozhraní moře a proudu řeky. Pluje pod plachtami dál až do
závětří stromů. Pak startuje motor, balí plachty bez problémů dojíždí do
mariny.
Příklad č. 4
Přehrada Slezská Harta. Na kotviště,
mezi stojící lodě na bójkách, vplouvá plachetnice. Je nová, majitel s
jachtingem začíná. Plachty uklizené a pluje pouze pod elektromotorem. Míjí
stojící plachetnice, zajíždí k molu u břehu. Kapitán se loučí s posádkou a sám
odplouvá na motor ke své bóji. Zvedá se vítr a plachetnice se slabým
elektromotorem a téměř vybitým akumulátorem končí pár metrů proti větru od bóje. Silný
větrný poryv otáčí příď po větru a plachetnice se rozjíždí. Všude okolo jsou
zakotvené plachetnice. Plachty sbalené, motor nefunkční a vítr sílí. Kapitán se
rozhoduje rychle, rozepíná perzenik hlavní plachty a bere za výtah plachty.
Plachta šplhá na stěžeň, ale loď je po větru a první spíra se zasekává pod Lazy
Jack a plachetnice se rozjíždí ještě rychleji mezi ostatní zakotvené
plachetnice. Jachtař začátečník a velká kajutová plachetnice. Míjí těsně
ostatní lodě a vítr ho žene na břeh plný velkých kamenů. Hlavní plachta jde
dolů a na kosatku nemá čas, háže špatně
připravené lano šlapadlu plném turistů, které si všimlo problémů a přispěchalo
na pomoc. Lano padá zamotané do vody, na druhý pokus už šlapadlo táhne
plachetnici zádí proti větru na bóji. Nemá však moc šancí proti silnému větru,
ale dává dostatek času ostatním jachtařům, aby skočili do člunku a pomohli
začínajícímu kolegovi.
Vyrolovat kosatku, rozjet loď a vytočit ji proti větru.
Hlavní plachta letí na stěžeň, odpadnout, nabrat rychlost a dokřižovat k
bóji.....
Příklad č. 5
Přístav Sasnitz – Baltické moře, Německo
Blíží se bouře, vítr zesiluje a začíná svištět v lanoví
vyvázaných plachetnic. Poryvy už dosahují pomalu k hodnotám okolo 40 uzlů. Na
obzoru se objevuje spousta plachet...baltická regata lodí Hanse se přijíždí
ukrýt před nastávající bouří. První plachetnice dojíždí na úroveň vjezdu do
přístavu. Všichni mají poctivě zrefováno. Zkušené posádky vplouvají pod
plachtami do přístavu. Je to výhodnější, než na vlnách otáčet loď před
přístavem proti větru, startovat motor a sundavat plachty a nechat se zalévat
vlnami. Je to nádherný pohled, jak zkušená posádka vletí z rozvlněného moře pod
plachtami za ochranný vlnolam. Vyostří plachetnici proti větru, motor předem
nastartovaný a klapající na volnoběh, jakmile je příď proti větru, posádka
roluje kosatku a sundavá hlavní plachtu. Kapitán drží loď na místě mírným přidáním
otáček na motoru...vše nachystáno, plachetnice vplouvá na místo a posádka
vyvazuje plachetnici k nábřeží. Všech 40 plachetnic regaty vplouvá takto do
přístavu...v jejich podání je vše rychlé, efektivní, bezpečné a velmi
elegantní.
To, že je velmi důležitá znalost a umění manévrů pouze pod plachtami. A samozřejmě jejich cvičení, neustálé opakování a sbírání nových zkušeností. Překonat lenost a tam kde je to možné používat pouze plachty i když je k dispozici motor. Nebo ještě lépe, plout tam, kde je plavba s motory zakázána. Např. přehrada Slezská Harta
Jsem typický "hadrář" a plachtám dávám přednost, ale motory nezatracuji.
Mít spolehlivý motor je v
dnešní době na plachetnicích téměř nutností. Při manévrování v přeplněných
přístavech, při plavbách v kanálech a zdymadlech. Je dobrý v úzkých plavebních
drahách. Umožňuje plachetnici plout tam, kde by si to druhá plachetnice bez
motoru nemohla dovolit. Při naplánované dovolené a plavbě pomůže včas doplout
do maríny, dobíjí akumulátory... Dobré motory mají spoustu výhod ale i ten
nejlepší motor může selhat a zrovna v ten moment, kdy je ho nejvíce potřeba.
Pak nastává problém.
Chorvatsko, rok 2016, podzim, přeplouvání od Brače k Makarské. předoboční vítr, plavba na plné plachty k pobřeží asi 2 km od vjezdu do Makarské. Blížíme se ke břehu,posádka stahuje plachty, startujeme motor - a nic. Startér točí, ale motor nechytá. Opět - a opět nic. Nervozita stoupá, ke břehu snad 150, 200 m - a motor nejde.
OdpovědětVymazatPosádka méně zkušená, tak jsem (něco jako dozor) prostě vzal kormidlo, otočil loď na moře, nechal vytáhnout plachty a šel řešit problém. V nádrži asi 40%, po vyplutí z přístavu Sumartin kapitán nechal vytáhnout plachty a ve slušném bočním náklonu si to namířil na Makarskou, ale motor vypnul až po pár minutách na moje upozornění. Došlo mi tedy, že je asi zavzdušněný přívod, tak jsem prohlédl motor, našel ruční pumpu a dopumpoval palivo. Poté motor napoprvé naskočil a mohli jsme stáhnout plachty a dojet k pumpě v Makarské.
Vysvětlil jsem jim, že pokud fouká vítr a stane se něco s motorem, loď bez pohonu má pár minut, než ji to dovane ke břehu a je problém. Pokud vytáhnu plachty a otočím na moře, mám hodiny na řešení problému.
Pavel.
Ahoj, dobře vyřešená situace :-) Spousta lidí by zazmatkovala.
VymazatS pozdravem
Tomáš