sobota 15. listopadu 2014

Od pramenů Vltavy k moři




Ještě než byly vybudovány přehrady, tak táhly hejna lososů proti proudu řek na svá trdliště. Unavení, zesláblí překonávali lososi obrovské vzdálenosti od ústí řek až téměř k jejich pramenům. Museli překonávat překážky, nástrahy, peřeje, jezy a jen ti nejzdatnější dosáhli svého cíle. Po vytření zůstávali ležet zesláblí a hynuli na písčitých březích. Zanechávajíc za sebou milióny jiker, z kterých se vykulila nová generace lososů. Lososí potěr se vydával rovněž na svou pouť po proudu řeky aby dosáhl moře a dospělosti a aby opět opakoval cestu svých rodičů. Znovu a znovu.

V dubnu 1997 jsme se v Borové Ladě téměř u pramenů Vltavy, chystali na splutí horního toku řeky. Bylo tání a voda z šumavských kopců dobře zásobovala řeku. Bylo možné plout. Řeka připomínala spíše rozvodněný potok, úzká a rychlá. Kopec dolů, zatáčka, malá peřej lemovaná vrbičkama. Chvilka klidu a stojatější vody a pak znovu peřej. Studená voda a chladno. Pluli jsme skupina dvou lodí a čtyřech lidí. Všude okolo nás bylo pusto, žádný jiný vodák. Kempy prázdný a zadarmo. V noci ve stanu kosa jako blázen. Teplota se pohybovala okolo mínus pěti stupňů.
Nahoře na kopcích byl ještě sníh. Krásný zážitek. Hlavně pro kamarády na druhé kanoi, kteří se cvakli. Šlyšeli jsme typické buchutí, jak kanoe pleskne po obratu na hladinu. Řeka unášela otočenou kanoi a okolo ní byly vidět dvě hlavy. Ani nestačili vykřiknout, jen vytřeštěné, vyšokované oči na nás hleděly a žádaly o pomoc. Rychle na břeh, byli jsme dobře vybavení. Náhradní suché oblečení, v termoskách horký čaj. Pochytali jsme uplavané věci, kamarádi se dali do kupy a plulo se dál až do Nové Pece, kde končila první část plavby.
Druhá část splouvání Vltavy pokračovala v červnu. Bylo teplo i dostatek vody. Začínali jsme ve Vyšším Brodě a pluli jsme přes Krumlov až někde k Českým Budějovicím. Dál začínala klidná voda a Vltavská kaskáda.
Poslední úsek plavby jsem už plul sám, měl jsem na to v té době čas. Učil jsem ve výchovném ústavu a měl dva měsíce placených prázdnin. Ideální stav.
Měl jsem v plánu doplout na své plachetnici až do moře. Řekami, kanály. Plavbu jsem začal na Orlické přehrade. Posádku jsem neměl a ani po ní netoužil, chtěl jsem plout sám. Plachetnici jsem měl pečlivě nachystanou. Zásoby paliva pro motor, jídlo, nářadí na opravy...kdyby se mnou někdo chtěl plout na delší dobu, tak by se tam se mnou stejně nevešel. Malá kajutová plachetnice Sasanka 620 Gandalf. Pro jednoho tak akorát na delší plavbu. Měl jsem v práci domluvené mesíční neplacené volno na září. Takže jsem měl k dispozici dvouměsíční prázdniny + to září. Paráda!
Loď jsem spustil za pomoci jeřábu pod Podolským mostem, ze staré cesty nedaleko kempu a zimoviště parníků. Nastrojil ji a 2.7.1997 ráno okolo 7 hod vyplul na motor směr Radava. Jak to bylo možné a foukalo, tak jsem stavěl plachty a plachtil. Před Žďákovským mostem mě chytla pořádná bouřka, přežil jsem jí pod motorem a bez plachet. Bylo to jako vodní stěna, nebylo nic vidět, naštěstí to trvalo jen krátce. Znovu jsem postavil plachty a plul dál kolem zámku Orlík až na Radavu. Radava je nejširší místo na Orlické přehradě, pěkně tady fouklo a občas se po vlnkách převalil bílý hřebínek. V ten moment se na hladině objevilo několik serfů. Chlapi brali prkna a využili toho pěkného závanu větru. Vřeštěli radostí, když letěli ve skluzu okolo mě. Často se to tady nestává. Orlík je přehrada svázaná vysokými břehy a lesy. S větry to tady není slavné. Točí se a nemá takovou sílu jako např. Na Lipně. Ale abych ji nepodceňoval. V případě větrů od severu na podzim se tady dá krásně plachtit a tvoří se vlny skoro do metru.
Zakotvil jsem na Radavě v zátoce pod klubem mých kamarádů ( dnešní Jachtklub Písek). Kotvu jsem házel okolo 18 hod. Přespal jsem do druhého dne. Nespěchal jsem a vyplouval směrem k hrázi až v 15 hod. Hráz není daleko, foukal mírný vítr a já si hrál s plachtami. Trim plachet, uvázané kormidlo, zkoušel jsem samořiditelnost lodi. Dařilo se, kormidlo uvázané gumicukem, dobře vyladěné plachty. Gandalf plul pomalu sám. Seděl jsem na přídi a kochal se okolní přírodou. Pak jsem si cvičně přistál na plachty v jedné ze zátok. Prošel se po břehu, fotil jsem si loď. Ke hrázi jsem se dostal v pohodě odpoledne a zakotvil v zátoce v pravo od hráze. Blízko byl kemp, tak jsem měl zázemí a nemusel běhat na WC někam do lesa. Seděl jsem si v kokpitu pohodlně opřený o kajutu a pozoroval jsem blížící se plachetnici. Byla nádherná, starý typ ani už nevím co to bylo. Za kormidlem starší chlap se synem. Jak se blížili, tak bylo slyšet, jak kapitán peskuje svého syna (posádku). Chudák kluk, to bylo hrozný. „Nesmíme to odřít!“, hulákal na syna na přídi. Pak rozkazoval: „Nachystej lano, jak hodím kotvu a řeknu tak vyskočíš na břeh a uvážeš to!“ Tón jeho hlasu se mi nelíbil a jeho synovi také ne, to bylo vidět, s jakou nechutí plnil otcovi příkazy. „Teď! Skákej!“, křičel. Kluk s nechutí hodil lano na břeh, na skok to bylo daleko tak se neohrabaně začal spouštet z předního koše do vody. Žuchl tam a měl vodu po pás. „Co to já mám za syna!“, povykoval kapitán: „ K ničemu!“ Být na místě toho kluka, tak mu s tím seknu ať si to dělá sám. Plachetnici ukotvili nedaleko mě, pán na mě kývl k pozdravu. Sbalil plachty, syn mu přitáhl loď skoro až ke břehu a pan kapitán si vystoupil suchou nožkou na břeh. „Tak a teď se dojdu pěkně vysrat a dát si pívo“, spokojeně pronesl a odkráčel do kempu. Jeho synek zůstal hlídat na lodi. Do budoucna z něho jachtař, námořník nikdy nebude a ani bych se nedivil.
Padla tma a šel jsem na kutě. Ráno okolo osmé mě vzbudil divný zvuk, něco jako jemné praskání, rozeznívalo to celý trup lodi. Co to je? Pak jsem pochopil, že slyším zvuky turbíny z přehrady. V devět hodin jsem začal sklápět stěžeň a chystat plachetnici na další putování dále už jen pod motorem. V deset jsem byl hotov a vyplul na motor ke hrázi, kde je přepravní klec. Je to zajímavě vyřešené. Obsluha ponoří přepravní klec do vody, plachetnice napluje dovnitř, posádka dá na boky fendry a uváže loď. Klec se pak vynoří z vody, plachetka sedne na kýl a opře se na fendrech o bok klece. Klec pak jede na kolejnicích přes vrchol hráze a je pak spouštěna dolů. Vždy jen jedna loď. Měl jsem štěstí, že jsem měl ponor menší než 130 cm. Jinak bych do klece nevplul. Seděl jsem na palubě a vnímal tu hloubku pod sebou. Orlická hráz má 100m výšku.
Plul jsem dál, proplul Solenicemi a dostal se do další přehrady. Kamýk. Čekala mě plavební komora na hrázi. Měl jsem tady malý problém s komorníkem. Chtěl po mě povolení k plavbě se spalovacím motorem. Neměl jsem samozřejmě nic, ale ukecal jsem ho a on mě proplavil dál. Komora byla docela hluboká a jak mě spouštěl, tak z objevujích se stěn komory tekly čůrky vody o omývaly mě palubu. Byl jsem na lodi sám a proplouvání komorami jsem řešil tak, že jsem seděl na boku lodi s háčkem v ruce. Háčkem jsem se držel u žebříku komory. Jak loď postupně klesala, tak jsem se háčkem přechytával na další nižší šprušle žebříku. Nemusel jsem se převazovat na lanech. Docela dobře to fungovalo. Jen bylo potřeba síly, k tomu abych loď udržel bokem na fendrech u zdi komory.
Proplouval jsem Slapy. Úzká přehrada, všude samá chata, kempy, restaurace. Docela čilý lodní provoz. Okolo páté odpoledne jsem zakotvil v opuštěné zátoce nedaleko Živohoště.
Na lodi jsem měl motor Mercury4 Sail Power dvoutakt se zabudovanou nádržkou na palivo. Takže jsem musel míchat benzín s olejem a docela často dolévat za plavby benzín. Měl jsem to nachystané tak, že pod nohama v kokpitu byla bedna od piva a tam jsem měl naskládané petlahve s připraveným palivem. Stačilo pak za plavby odšroubovat víčko na nádrži motoru, vzít petku, otevřít a obsah vlít do nádrže. Motor jsem nezastavoval. Vše probíhalo za plavby. Bylo ale nutné každý večer nachystat a přelívat z kanystrů benzín do petlahví. V zátoce u Živohoště jsem začal přelívat palivo. Byla to úzká zátoka s vysokými břehy a ten benzín tam byl strašně cítit. Z druhého břehu mě začali nadávat sedící rybáři, ať si jdu smrdět jinam. Nechal jsem to tedy na ráno a šel spát. Jenže jsem se moc nevyspal. V noci kolem Živohoště projíždel parník s diskotékou, několikrát za noc. Hluk, řev, světla..no děs!
Další den v devět hodin jsem odkotvil, dolil benzín a pokračoval dál. Cestou jsem uprostřed přehrady potkal pramici se souložící dvojicí, byli tak zabraní do díla, že projíždějící plachetnici nevnímali. A to jsem jel těsně kolem nich a zlomyslně tůroval motor ve vyžších otáčkách.
O půl jedenácté jsem byl u hráze. Nikde žádná komora ani klec s výtahem. Zakotvil jsem vlevo od hráze nedaleko náplavky. Stálo tu pár lodí. Posádky strojily takeláž nebo jen tak zevlovaly a kecaly s ostatními. Šel jsem na velín hráze domluvit převoz. Opět zajímavě řešený převoz lodí přes hráz.
Jezdí zde traktor s vlečkou na které jsou stavitelné krakorce. Traktorista couvne po náplavce, zanoří vlečku, loď napluje mezi krakorce, ty ji sevřou a jede se dál pod hráz na další náplavku. Vše zdarma a jde to docela rychle.
Plul jsem dál vltavským údolím, nádhera, vysoké skály, lesy. Na chvilku jsem zastavil motor, stál a vnímal ten klid.
Proplul jsem další komoru Štěchovice. Bylo to bez problémů. Při míjení ústí Sázavy mě začal stávkovat motor. Ve vyžších otáčkách zhasínal. To bylo nepříjemné. Našel jsem místo na břehu, kde byl uvázaný tlačný člun. Vyvázal jsem se bokem k němu. Na břeh jsem díky ponoru nemohl a ten člun tam stál jako na zavolanou. Opravoval jsem motor a po opravě ho nastaroval a udělal motorovou zkoušku. To spočívalo v tom, že jsem ho projel skoro na plný plyn uvázaný k tomu člunu. Lodní šroub zabral a pohnul i s tím tlačným člunem. Byl lemplovsky uvázaný a pohlul se směrem od břehu do proudu řeky. Snažil jsem se ho dostrkat zpět ke břehu...Uf! Povedlo se, obětoval jsem jedno své lano a ten člun pořádně uvázal ke břehu za strom a rychle zmizel.
Blížil jsem se k plavební komoře Vrané. Na semaforu červená, kroužil jsem kolem komory a houkal na trumpetu. Nic! Přistál jsem nad komorou a vydal se hledat komorníka. Vešel jsem do budovy a šel do místnosti, kde jsem tušil velín. Vešel jsem do dveří: „Dobrý den“. Komorník houpající se na židli leknutím málem spadl a do stolu rychle uklidil pornočasopis, který se zajmem prohlížel. „Co tu chcete? Tady nemáte co dělat!“, křičel. Asi mu vadilo, že jsem ho nachytal s tím pornočasákem v pracovní době. Začal prudit. Vadilo mu že pluju po proudu a bylo mu divné, že všichni z Prahy plují proti proudu na Slapy a já jedinej opačně. Pak mě začal podezírat, že jsem loď někomu na Slapech ukradl. Pořád někam telefonoval a já mu vysvětloval. Hodinové zdržení na komoře...to byl vůl.
Minul jsem ústí Berounky a plul k Modřanské komoře. Proti mně plula na plný plyn kajutová plachetnice. Všichni tam byli ožralí, hulákali a nejvíc byl slyšet pronikavý ženský křik. Černovlasá rozdováděná dáma v letech a okolo pár přiožralých „námořníků“. Otočili se kolem mě a pluli se mnou do komory. Držel jsem si háčkem svůj žebřík a byl z nich trochu nervní. Po otevření vrat dali plný plyn a upalovali k Praze. Tady už byl docela proud a musel jsem opravdu poctivě přistávat přídí proti němu. Samotnému bez posádky mi bylo chvilkama ouvej, ale dalo se to s trochou cviku zvládnout. Než jsem vplul do města, tak jsem si to na opuštěném molu za komorou několikrát zkusil.
Můžete to brát jako návod – plachetnice pluje po proudu řeky, lodní hák nachystaný po ruce, na palubě z obou stran nachystané fendry ležící na palubě. Vyvazovací lana připravena k okamžitému použití. Rovněž obě kotvy, kdyby se něco nepovedlo.
Vybírám si místo k uvázání, jednou rukou držím kormidlo a druhou lodním hákem shazuji fendry na bok lodi, točím proti proudu a pomalu se blížím k místu uvázání. Jsem na místě, lehký pohyb kormidlem a přední část lodi se opře o molo nebo zeď, kde se chci uvázat. Proud ji tam na chvilku přidrží a mám čas vyřadit na neutrál. Motor nezhasínám, nechávám ho klapat na volnoběh. Beru hák a jdu na příd. Chytím se hákem, beru úvazné lano, vážu uzel a je hotovo. Vracím se na záď, uvážu zadní lano a vypínám motor.
A jak se řeší Wc za plavby s jednočlenou posádkou? V říčním proudu jsem nemohl opustit kormidlo a jít se postavit na přední nebo zadní koš ani jsem nemohl sedět na žebříčku na zádi. Takže návod druhý – na velkou jsem nemohl, to jsem běhal po přistání do kempů, přístavů nebo přilehlých lesíků a křovin. Malou jsem řešil za plavby, když mě to přepadlo, tak jsem se postavil v kokpitu, kormidelní páku jsem měl mezi nohama a kormidloval. Sebral jsem pak ze zadního koše uvázaný kbelík a on dobře posloužil jako pisoár. Kbelík na laně jsem pak vypláchl říční vodou.
V osm hodin večer přistávám v přístavu pod Vyšehradem. Tři dny jsem vegetoval v Praze a potkával se s kamarády, zval je na loď do přístavu a vyplouvali jsme společně po řece na krátké výlety.
Bylo to fajn ale musel jsem dál za svým cílem. Vzal jsem dva kamarády a vypluli z přístavu. Najeli jsme do Smíchovské komory společně s parníkem. Bylo to hustý, vývukové zplodiny z parníku zamořily celou komoru. Tam se nedalo skoro dýchat. Plyny zavřené vraty v komoře. Náladu nám trochu zvedl průjezd pod Karlovým mostem. Turisti mávali a mi na ně. Pěkný zážitek. Propluli jsme další komorou Štvanice. Společně s námi pak pluly zelené tenisové míčky. Bylo jich hodně. Občas to tenistům létá přes plot. Některé z nich určitě doplují až do Severního moře, špinavé a zarostlé řasami.
Na komoře Trója mě opustila posádka a pokračoval jsem opět sám. Hned za komorou se mi namotal igelit na vrtuli motoru. I na toto jsem byl připravený. Nakormidloval jsem loď doprostřed řeky. Uvázal kormidlo gumicukem. Vypnul motor, postavil se na záď a motor rychle vytáhl na palubu. Závěs motoru byl tak uzpůsobený. Seděl v profilech na zádi, takže jsem motor tahal nahoru i s tím závěsem. Nemusel jsem nic povolovat ani utahovat. Byla to rychlovka. Vytáhnout, vyhodit igelit, znovu do profilů nasunout motor i se závěsem. Nastartovat a pokračovat dál. Proplul jsem komoru v Klecanech a na další komoře v Libčicích jsem se vyvázal a zde přespal do dalšího dne. Proplouval jsem Libčickou komorou a paní komorná na mě volala, že na Labi jsou povodně a že je řeka nesjízdná. Bylo to 10. 7. 1997. No nic plul jsem dál a zapl si malé rádio. Mluvilo se o povodni. Začal jsem hledat místo k přistání a našel ho u ústí Hořínského kanálu u obce Mlčechvosty. Byla tam stará zeď a na břehu staré úvazné kruhy. Stál jsem tam a poslouchal zprávy z rádia. Hlásili, že je nesjízdné Labe. Tak co budu čekat, myslel jsem si a prováděl drobnou údržbu na lodi. K vodě přišel starý pán s vnukem, všimli si stojící plachetnice, tak byli zvědaví. Klouček si hrál v kajutě a starý pán se mnou povídal. Říkal že tady u té zdi přistávaly kdysi německé výletní motorové lodě. I ty kruhy zde dávali rovněž Němci. Prý pluli až od Berlína. Pak jsem odplul kanálem k plavební komoře Mělník. Proplul jsem komorou a pod ní se vyvázal mezi dvěma kůly. Nedaleko stála obytná motorová loď. Soutok Vltavy a Labe byl nedaleko, tak jsem se vypravil pěšky podívat se na rozvodněné Labe. To byl pohled! Valící se voda, plovoucí stromy, nejrůznější smetí a občas i mrtvé zvíře. Nesplavné! Mám to otočit zpět na Prahu? Už jsem urazil takový kus cesty. Popluji dál.
Čekal jsem a bavil se s posádkou motorové lodi. Dívali se na můj přívěsný motor a jeden z nich mi říkal: „To si teda troufáš, na Labe s takovým motorem, bez posádky a s kýlovou lodí“. Dost mě tím znejistěl. Šel jsem znovu k soutoku a vypadalo to lépe. Počkal jsem do dalšího dne a vyplul jsem s tím, že zkusím vplout do Labe. Pojedu kousek proti proudu a když motor nebude stíhat, tak se vrátím ke komoře. Jak jsem si usmyslel, tak jsem i udělal. Po Labi už nepluli trosky a stromy, jen drobné větvičky a tráva. Naplul jsem do Labe, dal motoru plný plyn a otočil to proti proudu. Kus jsem splul dolů. Průšvih, loď pouze stála na místě a já se nemohl dostat zpět do Vltavy. Otočil jsem to po proudu. Docela fofr! Proud mě unášel, na motoru jsem dal jen otáčky abych měl manévrovatelnost a doplul na komoru Kopisty. Paráda! Výborné a klidné kotvení na komorách. Přespal jsem tady a další den pokračoval dál.
Dalo se to, dokonce jsem začal potkávat motorové lodi plující proti proudu. Pod Kopistama byl silný proud a divil jsem se, když jsem potkal ve vodě špinavý tenisový míček. „Ten musí být ze Štvanice“, pomyslel jsem si. Okolo deváté jsem byl u soutěsky Česká brána. Klidná voda příjemná plavba až na komoru Střekov. Hluboká komora, ještě jsem takovou neviděl. Pod komorou mě čekal silný proud a musel jsem dát plný plyn abych vybral zatáčku :-)
Děčínem jsem proplul tak rychle, že jsem si ho ani nestačil všimnout. Byl jsem v Hřensku. Hřensko – hranice. Vyvázal jsem se za celní lodí a šel si dokoupit palivo a dobrat vodu. Naši celníci byli v pohodě. Ve dvě hodiny jsem přistával u německých celníků. Bylo to dost divoké přistání, ten proud mě tam dal zabrat. Přitlačil mě k molu tak, že jsem nemohl bez pomoci odplout. Dva celníci se pokoušeli odrazit příď od mola. Neměli šanci. Zkoušel jsem prudkými pohyby kormidlem loď uvolnit ze sevření. Síla dvou chlapů k tomu a pomohlo to, příď se dostala přes linii proudu a plul jsem dál. Do čeho jsem se to pustil? Teď mě čeká řeka bez komor, budu muset hledat místa k přistání. Jak bych teď bral loď s ploutví, ten kýl byl strašně omezující.
O půl čtvrté jsem projel Bad Schandau a v sedm hodin jsem vplouval do Drážďan. Byl nejvyžší čas hledat nějaké místo na přistání. Na noc po řece plout nemohu. Viděl jsem nábřeží s uvázanými parníky a pak před mosty zeď s úvaznými kruhy. Pokusil jsem se tam přistát. Shodil jsem hákem fendry na bok lodi a pěkně jsem si najel k úvaznému kruhu, už jsem byl blízko a pak přišly dva údery kýlem o nějakou překážku ve vodě. Loď poskočila a chcípl motor. Proud mě odhodil zpět a neovladatelná loď začala splouvat zádí po proudu mezi pilíře mostů. Na kotvu nebyl čas ani jsem na ni nepomyslel. Chytil jsem kormidelní páku a nějak prokličkoval až za most....na Drážďany do smrti nezapomenu. Startoval jsem motor, chytil na druhý pokus. Plul jsem dál a hledal místo k přistání. Echo sondu jsem samozřejmě neměl. Orientoval jsem se podle zdí, úvazných kruhů nebo přístavů pro říční nákladní lodě. Jen odhad. Okolo půl osmé jsem našel odbočku z řeky, malý přístav pro tlačné lodě. Zůstal jsem vyvázaný pod malým mostkem na 57,8 km řeky.
Ráno jsem zkoukl loď, měl jsem obavy jestli po těch dvou úderech do kýlu nedošlo k poškození. Žádný problém jsem neobjevil a tak jsem v osm ráno vyplul na další etapu. Všechno bylo v pohodě až na kyvadlový přívoz u Merschwitzu. Žluté bóje uzavíraly řeku. Otočil jsem loď proti proudu a dal plný plyn, loď jen zvolna plula proti proudu. Představa, že motor selže mě nenechávala klidným. Trvalo to asi patnáct minut a řeka byla volná. Přívoz se kývl na druhou stranu. Mimochodem, dobrý systém co využívá sílu proudu. Zhruba o půl dvanácté se začaly objevovat na řece první příčné výhony. Škoda, že za nimi nemohu kotvit s mým ponorem by to nebylo rozumné. Zase jsem se snažil hledat místo na vyvázání. Klidné místo jsem našel u zdi pro říční lodě na 174 km řeky. Ráno jsem se vzbudil v náklonu. Na Labi klesala voda, povodeň byla na ústupu. Úvazná lana byla napnutá a loď tahala do náklonu. O půl páté ráno jsem odtud odplul, nechtěl jsem tam uvíznout. Kolem šesté hodiny padla mlha, mizerná viditelnost, silný proud ani nevím jak jsem dokázal nenajet někde na mělčinu. Za hodinu se mlha zvedla a čekala mě klidná a rychlá plavba a kolem třetí jsem projel Magdeburgem. Odbočil jsem z Labe do kanálů. To byla pohoda. Klidná voda, dobrá hloubka. Ten den jsem přespal u komory Niegrip.
Druhý den jsem v deset hodin dopoledne proplul komorou a pokračoval Havel kanálem až ke komoře Zerben. Stálo tady více lodí a čekalo na proplavení. Uvázal jsem se k boku velké motorové jachty. Veliká, bílá, luxusní a já vedle ní malý, odřený a zvědavý. Nenápadně jsem pokukoval, kdo na té lodi pluje. Byl to starší manželský pár. Pán seděl v houpacím křesle, v županu a vychutnával si silný doutník a jeho paní se pohybovala v lodní kuchyni. Až se mi z té vůně točila hlava. Vytáhl jsem také svůj jednoplotýnkáč na malé bombě a začal si vařit vodu na polívku z pytlíku. Vařič jsem musel mít venku v kokpitu. Uvnitř kajuty jsem si netroufl vařit, je to přeci jenom plyn. Je těžký a byl bych nerad aby mě zalezl pod podlážky. Nemám s vařením v lodi dobré zkušenosti. Ještě než se mi voda v hrnci (nalezený na šroťáku) začala vařit, tak se na velké jachtě otevřelo boční okénko a vykoukla na mě ta starší paní. S úsměvem mě podávala misku..ne mísu voňavé kouřící polévky.
Byla skvělá a bylo jí hodně, navíc jsem na dně té mísy objevil velikou klobásu. „Díky paní, bylo to dobré“, poděkoval jsem a ona na mě spiklenecky mrkla, pak se podívala na palubu své lodi. Manžel nic nezaznamenal.
Propluli jsme společně komorou „oni kopli do vrtule“ a za chvilku byli v nedohlednu. Já se pomalu šoural na další komoru a vychutnával si klidnou vodu v kanálu. Relaxační plavba, kdy jsem nemusel řešit silný proud a hloubky v plavebních drahách. Kolem šesté odpoledne jsem se vyvazoval na komoře Wusterwitz a těšil se na další pohodový den.
Ten se však nekonal, neboť jsem kolem 11 hodiny vjel do nějakého jezera. Na mapě, kterou jsem dostal na Plavební správě u nás, žádné jezero nebylo!! Viděl jsem před sebou bóje dvou plavebních drah. Bylo to nepřehledné, bóje se překrývaly, tak jsem se vydal zkratkou do nejbližší dráhy. Echo sondu jsem neměl, ani přehlednou mapu. Byla to chyba a ode mě amatéřina. Vlétl jsem na mělčinu. Cítil jsem, jak se kýl lodi protlačil do bahna. Zařadil jsem zpátečku, snažil se naklonit loď a snížit ponor. Nešlo to, uvízl jsem. Sakra, na břeh daleko, žádná loď v dohledu. Žádné mobilní telefony nebyly a vysílačku jsem samozřejmě také neměl. Objevilo se šlapadlo s rodinkou na výletě. Mával jsem na ně, zvědavě připluli k boku lodi a já jim vnutil svou kotvu s dlouhým lanem mezi ně do šlapadla. Vyvezli ji jak daleko co to jen šlo. Šoupli ji do vody a mazali někam na břeh. Kotevní lano jsem dal na kebestan, nakopl jsem motor a zkoušel se přes kotvu uvolnit, naklonit. Smůla, kotva jen projela blátem po dně až k lodi. Tam jsem ji vytáhl a čistil od černého, mazlavého marastu..
Mezitím vplula do jezera motorová loď. Postavil jsem se na přídi a mával lanem. V jedné ruce lano a v druhé láhev rumu. Kapitán nezaváhal, připlul, uvázal mé lano na svůj vazák a přidal na motoru. Asi spěchal a vzal to špatným směrem, natáhl mě víc do bláta. Za jeho lodí se objevilo černé kolo zvířeného bahna, vyvalil se typický puch staletých usazenin. Stáli jsme oba na místě.
Hodil mě zpět mé lano a ukázal mi, že si mám jít zaplavat. Otočil to a zmizel. Bylo mě do breku.
Ani kormidlem nešlo pohnout a cítil jsem jak je sevřené v blátě.
Druhá loď, mával jsem jako o život. Připluli a s rozvahou obhlédli situaci. Byli v pohodě a zkušení. Zapřáhli mě, zkusili zlehka potáhnout, nešlo to, tak zvolili jinou taktiku. Začali kroužit a tahali mou loď za příď. Kýl si začal dělat místo a loď se mírně naklonila. Cítil jsem jak se pomalu prořezává bahnem. Povedlo se a byl jsem volný, láhev rumu putovala na německou loď. Uf! Úleva.
Doplul jsem do Brandeburgu a zahlédl v přístavu českou vlajku. Hned jsem to tam otočil a huk! Kýl se zase opřel o dno, zatracenej ponor. Jak by se mi teď hodil ploutváč! Byl jsem skoro vedle té české lodi. Pomohli mi a lanem mě přitáhli k sobě. Příjemné setkání. Sympatický pár z Prahy z jachtklubu pod Libeňským mostem. Pluli tu samou trasu co já. Jen o týden dříve a stihli to před povodní. Takže co já se stresoval v proudu a byl omezený svým ponorem, tak oni si užívali pěknou plavbu na klidné řece a s ploutvovou plachetnicí. Kotvili na řece, kdekoli se jim líbilo. Paráda, pohoda. Jejich plachetnice se mi moc líbila. Stará konstrukce, ohýbaná dubová žebra, mahagonová obšívka, vše na měděných nýtech. Ze stavby Viktorie vím jak je to pracné. Majitel lodi mě řekl, že on není stavitel, on ji pouze už koupil, téměř hotovou. Ten původní stavitel ji prý budoval přes dvacet let a než stihl vyplout, tak zemřel. Jeho žena pak plachetnici prodávala a on ji koupil a zůstala mu i ta vdova. Když mě to dopověděl, tak se usmál a plácl svou partnerku přes zadek.
Dobře jsme se pobavili a pak společně vypluli. Pomohli mě ven z přístavu a pak se naše cesty oddělily. Pluj jsem dál asi do šesti hodin odpoledne a pak zakotvil v zátoce někde na 45 kilometru kanálu.
Byl jsem překvapený jak mizernou a nepřesnou mapu jsem dostal. Byla tam značena jen modře plavební dráha a komory. Jezera, zátoky, hloubky mapa neřešila. Dost mě pomohla knížka, kterou jsem měl s sebou – Stavba a opravy rekreačních plavidel. Na konci knihy byl kilometrovník a popis řek – Vltava, Labe a Odra. To uvíznutí v blátě nezapomenu...
Plavba pokračovala dál, před komorou Lehnitz mě předjel šíf. Šífy s velkým výtlakem plují kanálem a před sebou tlačí vodu – vlnu. Ta vás nabere, rozjede vás to a pak vás vlna předjede a zpomalí. Šíf mě minul docela rychle a z paluby se ozvalo: „Tome, ty vole, co tady děláš!“ Dodnes nevím, kdo to byl.
Za komorou Lehnitz jsem začal potkávat polské šífy, rezaté, odřené. Ty německé se mi líbili víc. Občas na nich plula celá rodinka, vezli třeba náklad železného šrotu. Nahoře na kabině měli malé osobní auto. V oknech květináčky s muškáty. Po palubě běhaly jejich děti. Pěkné. Vypadalo to, že jsou na dovolené.
V 17,30 jsem proplul kanálem nad železniční tratí. Vodní kanál vede nad, nikdy jsem to neviděl. Překvapilo mě to ale to nebyl všemu překvapení konec. Asi za další dvě hodiny plavby se přede mnou objevila další komora. Naplul jsem do ní a čekal až začnou vypouštět vodu. A nic!
Překvápko – plavební komora Niederfinow. Zajímavá obrovská konstrukce z oceli. Připomíná spíš obrovský výtah. Loď najede do „bazénu“ a to celé se pomalu spouští dolů. Výšku jsem si odhadl asi na 30 metrů. Plavební kanál vidíte nad sebou, uzavřený vraty a ani kapka neukápne. Celé to monstrum bylo postavené ještě před válkou. Obdivuhodné.
Dole pod komorou jsem dal řeč s posádkou polského šífu. Východní Odra je nesplavná díky povodni. Radost jsem z toho neměl. Nicméně plul jsem další den dál na komoru Hohensaaten. Čekal jsem na průjezd, ale začala se zvedat voda v kanálu a pak ohlásili zákaz plavby i na Západní Odře. To je v háji, seděl jsem nešťastně u lodi. Další dny v pr... Přišel ke mně majitel motoráku co stál nedaleko ode mě. „Kam pluješ?“, zeptal se. „Do Štětína a pak dál po moři do Gdaňska“, řekl jsem mu s nešťastným výrazem v tváři. „Moment“, houkl a odběhl na velín komory. Vylezl po chvilce a ukázal vztyčený palec: „Jeď!“ Otevřely se oboje vrata komory, bylo tam tolik vody, že komora prakticky nebyla, jen jsem projel. Vrata zůstaly otevřené Prudce stoupala hladina vody v plavebním kanálu, začala se rozlévat do luk. Nevěděl jsem kde je kanál a odhadoval to podle porostu a vrbiček na březích. Proplul jsem městem Schwedt a kolem páté se blížil k ústí kanálu do Východní Odry. Východní Odra, proud a velké množství plouvoucí trávy. Lidé na březích si mě prohlíželi, jako by viděli nějaké exotické zvířátko v ZOO. Bojoval jsem s proudem a těmi chuchvalci trávy. Každou chvilku jsem musel vytahovat motor a čistit vrtuli. Jěště, že jsem to měl tak dobře nacvičené z Labe. Nakormidlovat doprostřed řeky, uvázat gumicukem kormidelní páku, chcípnout motor, postavit se na záď, jedním pohybem vytáhnout motor i se závěsem z profilů do kokpitu. Orvat trávu z vrtule, vrátit motor do profilových kolejnic, nastartovat. UF!! Jsem skoro na břehu! Makačka, adrenalín, stres. Doplul jsem do Grifina a přistál u celníků: „Kam ses to vydal, letí jsem na nás povodeň od vás z Čech!“ Okolo sedmé jsem byl v předměstí Štětína a v osm jsem vplul do města. Všude jsem viděl obložené nábřeží a domy pytli s pískem. Po řece jezdily policejní čluny, které mě nahnaly k nábřeží, kde stála loď Kapitanatu portu. Bylo to pod Valy Chrobrego. Uvázal jsem se za nimi k nábřeží. Byli zvědaví a tak mě pozvali na svou loď. Odpočíval jsem v dobré společnosti na palubě lodi kapitanátu. Lili do mě vodku a zpovídali mě. Pak mě věnovali mapu Štětínského zálivu, slíbili mě sehnat starší vysílačku a zavzpomínali na Richarda Konkolského. Jeden z posádky mě říkal, že mu pomáhal pašovat palivo na Niké, když Richard měl namířeno odplout přes oceán.
Ranní kocovina, to je věc! Startoval jsem ráno motor asi na pětkrát. Pak jsem zabloudil ve spleti štětínských přístavů, kanálů a nábřeží. Nějak jsem doplul (domotal se) na jezero Dabie a uvázal Gandalfa vedle boku S/Y Polárka v klubu Palace Mlodziedzi.
Kapitán Ondra Kotáb, uviděl českou vlajku, smál se na mě jako měsíc, znali jsme se ze stavby Vitorky. Pomohl mě postavit stěžeň a vyměnit olej - převoďák v noze motoru. Pak jsem šel shánět mapy. Neměl jsem žádné námořní mapy, chtěl jsem do Gdaňska a jak na potvoru nikde nic. Měl jsem jen automapu Německa a Polska + tu mapu zálivu z lodi Kapitanatu. Pár přístavních povalečů posilněných vodkou a pivem si ze mě utahovalo: „Hele, víš co je nádražní navigace?“
„No nevím, jak bych to měl vědět, tak se pochlub co to je“, bručel jsem na ně. Chechtali se: „ To někam připluješ a pak běžíš na nádraží podívat se na ceduli, kde jseš“
Radeji jsem se rozloučil, mávl na sympatického Ondru Kotába, kopl do vrtule a odplul. Jezero Dabie jsem znal, už jsem tady plul na Polárce a na svém malém překližkovém Korzáru v roce 1995.
Samé rybářské sítě. Jena vedle druhé, natlučené smrkové tyče do dna a mezi nimi natažená spleť sítí, jako pavučiny. Volné průjezdy mezi nimy jsou označeny bíločervenými kosočtverci. Bílá znamená volná voda, červená sítě. Proplul jsem jezero plné sítí a uvázal se u vraku betonové lodi z druhé světové války. Místní tomu vraku říkají Betonowiec. Když se jezdí štětínské regaty tak Betonowiec slouží jako točná bóje. Trčí z něj dráty a pomalu se rozpadá. Je skoro sto metrů dlouhý, stěny jsou dvacet centimetrů železobetonu. Na zádi roste košatý Bez. Místní jachtaři ho tam chodí hnojit, když u Betonovce prespávají jako u mola, proto se mu tak i na tom betonu daří. I já ráno přidávám ke kmeni svou hromádku. Nechce se mi na břeh. Ten vrak je jako ostrov na severním okraji jezera Dabie.
Tak jo, jedu na Trzebiez, třeba tam seženu mapy co potřebuju. Předpokládaná velká voda se nekonala. Všechno to co přiteklo od nás z Čech se rozlilo v obrovské deltě Odry. Jestli se zvedla hladina o necelý metr. Bylo to však znát na proudu. Všechna ta voda pomalu vytékala z delty a zálivu do Baltického moře. Po cestě mě přijel zkontrolovat policejní člun. Ukázal jsem jim papíry od lodi, víc nechtěli vidět. Popřáli dobrou plavbu a zmizeli.
V Trzebiezi jsem dotankoval do kanystrů palivo. Benzín do mého dvoutaktu. Musel jsem ho „ochutit“ olejem do benzínu. 'Podle zásady – vše míchat na břehu, do lodi nepatří kanystr s čistým benzínem. Už se pár lidí spletlo a nalilo nemíchanej benzín. Zadřeli to a v ten nejnevhodnější okamžik. Kdy bylo motoru nejvíce potřeba. Proto poctivě míchám benzín na břehu a pak až uskladnuji v lodi.
Sehnal jsem mapy, celé polské pobřeží, kus Dánska a měl i ostrov Bornholm. Hodnej bocman mě věnoval i staré námořní Locje (průvodce). Mapy byly z roku 1968, takže straré jako já, ale co, darovanému koni na zuby nekoukej a pobřeží se zase až tak nemění. Měl jsem mapy a celej šťastnej mazal na plný plachty do Swinoústí. Proplul jsem Piastowskim kanálem a uvázal Gandalfa u celnice nedaleko výjezdu na otevřené moře. Seděl jsem v kokpitu a nějak to na mě sedlo...co? Respekt, zodpovědnost, obavy, strach? Nevím, byl to zajímavý psychologický moment. Nikdy jsem neplul po moři sám bez posádky. Mám na to? Jsem dobře nachystaný? Co když přijde bouře? Zvládnu to? Z úvah mě probral celník. Sympaťák s červeným nosem. Sedl ke mně do kokpitu, koukl do pasu. A pak se upřímně zeptal jestli nemám něco ostřejšího k pití. Měl jsem poslední láhev rumu na „úplatky“ a vodní stop. Nerozvážně jsem mu podal láhev a sahal do lodi pro hrnek. Než jsem stačil něco udělat, tak ji do sebe nalil. Celou a skoro ani nepolykal! Mlask a řekl, že má nějaké problémy doma s manželkou. Odpotácel se zpět do celnice, ještě předtím mi sdělil čerstvou předpověď počasí.
Bylo pěkně, vítr do třech beafourta a od jihozápadu. Téměř žádné vlny, tak jsem se rozhoupal a vyplul.

Byl jsem na slané vodě. Má "lososí" plavba byla u konce a ta další, to už je jiná kapitola.

Žádné komentáře:

Okomentovat