neděle 16. listopadu 2014

Zkušební plavba - Balt 08




 Stál jsem se svou  Dezetou  Zefýrem vyvázaný na kůlech  v  malém jachtařském klubu na ostrůvku Danholm mezi Stralsundem a Rujánou. Měl jsem v plánu vyzkoušet svou loď při plavbě do Dánska. Nebo jinam, to je jedno..neměl jsem pevný plán.  Byl jsem sám, bez posádky a přede mnou ještě dva a půl týdne času. Uvazoval jsem plachtu a díval se okolo sebe, zahlédl jsem dvoustěžník. Objevil se z pravé strany ostrova. Zdál se mi povědomý, gáflové plachty, typický plechový radarový odražeč...sáhl jsem pro dalekohled, mezitím se objevila další podobná plachetnice. Ha! Otevřené dvoustěžníky pod polskou vlajkou. Dezety, jak ta má. Sledoval jsem je kam plují a kde zapadnou. Pluli do městského přístavu ve Stralsundu. Nečekal jsem a hned se vydal do města. Byl to kus cesty  než jsem tam došel, z ostrova přes most a propletl se městem k muzeu a do maríny.  Posádky lodí mezitím odešly někde do ulic. Nikdo u lodí nebyl. Sedl jsem si na úvazné pachole na břehu a čekal, pozorujíc přístavní ruch a tlupy turistů. Asi po hodině se trousily posádky zpět. Mládež, tak ve věku 14-17let. Poslední šel statný chlapík s holou hlavou.  Zdál se mi povědomý.
„Jerry?“, houkl jsem na něj. Koukl na mě, zkoumavě a pak se začal chechtat. Milé setkání po deseti  letech, vzpomínky a vzpomínky...Kolobrzeg, hangár, Viktorka, společné zážitky...bylo to super. Jerry – Jarek Boguslawski, jeden z prvních stavitelů nedokončené plachetnice z které pak vznikla slavná česká Viktoria.  Seděli jsme u lodí a rozebírali minulost i současnost.
Zjistil jsem, že Poláci plují každoročně z Kolobrzegu s mládeží do Německa. Během plavby se mladí učí námořnickému řemeslu. Jerry a ostatní instruktoři jim předávají své zkušenosti. Během doby co jsme se neviděli se stal Jerry kapitánem repliky vikingského Drakkaru a členem vikingské skupiny Jombsborg. Jezdí a plují na festivaly. Jeden z nich se každoročně koná v polském Wolinu a účastní se ho čím dál více historických skupin a návštěvníků.
Ukecali mě, změnil jsem plán a plul s nimi. Do Dánska popluji příště.
Pluli jsme tedy společně do přístavu Barth, kde jsme strávili velmi příjemný týden.  V Barthu se každoročně konají oslavy, sjíždějí se historické plachetnice, závodí se na dračích lodích. Byl jsem tady poprvé a Jerry mi dělal průvodce, měl tady spoustu zajímavých kamarádů.  Jachtařů, veslařů, kanoistů. Barth je město s vynikajícími podmínkami a zázemím pro vodní sporty. Vše je nově vybudované z dotací EU díky projektu založeném na spolupráci tří států – Německa, Polska a k mému údivu i ČR.  Nová přístaviště, kluby, opravené nábřeží. Jerry říkal, že to byla před pár lety „pustina“, nikde nic, když zde poprvé přistál. Dnes je to kvetoucí město, plné lidí, lodí a atrakcí. Jednou z nich jsou každoroční oslavy, kde probíhají soutěže dračích lodí, jachtařské závody a sraz historických lodí - Pomeranek. Tyto sloužily jako rybářské lodi v mělkých vodách Rujány, gáflové plachty, ploutev, mahagonová obšívka a uvnitř lodi vodotěsný úložný prostor plný vody, kam rybáři dávali své úlovky a živé ryby pak vozili na trh – živé, čerstvé. Dnes Pomeranky slouží jako radost a hobby svým majitelům. Vlastnictví lodi se dědí z otce na syna a ty nejstarší plachetnice mají přes sto let. Jsou nádherně zachovalé a udržované.  Viděl jsem zde i zachovalé původní Marinekuttery, předchůdce mé laminátové Dezety. Byla to pěkná podívaná a na jedné z těchto historických plachetnic jsem měl možnost  plout.
Němečtí kolegové požádali Jerryho aby jim pomohl s přeplavbou staré dřevěné minolovky z 2. světové války přestavěné na gáflový keč.  Majitelem byl bývalý ředitel muzea v Greifswalderu, starý pán, který už neměl na svou plachetnici sil. Jerry mě vzal s sebou jako posádku. Dovezli nás autem do přístavu, kde čekala loď se starým pánem. Jak jsem ho uviděl, tak mě hned prolétlo hlavou – stařec a moře, bílé dlouhé vlasy a bílý plnovous v kontrastu s jeho opáleným obličejem plným vrásek. Na jeho lodi  bylo vidět, že už dlouho neplula, jen stála v přístavu se sbalenými plachtami. 
 Vytáhli jsme všechny plachty co loď měla, dvě kosatky, hlavní plachtu i bezan. Do plachet se opřel vítr a ta stařenka se naklonila a začala přídí s hlasitým šuměním řezat vodu. Starý pán ožil, jakoby mu někdo vlil novou krev do žil. Oči mu omládly a přeskakovaly mu v nich šibalské jiskřičky.  Ždímali jsme z lodi její maximum a pluli pod plnýma na max mělčinami okolo Rujány a pak úzkými plavebními drahami k Barthu. Jerry držel kormidelní kolo a bylo vidět, že do toho dává veškerý svůj um a zkušenosti. Stačila by jediná chyba a plachetnice by v plné rychlosti vlétla na písčité mělčiny. Číst vodu a rychle se orientovat v drahách a bójích.  Plavba na ostří nože, tak by se to dalo nazvat, starý pán byl na vrcholu blaha. Po přistání v Barthu nám dlouze děkoval. Sotva jsme vystoupili na nábřeží, tak tam přiběhla horda novinářů a vrhli se na majitele lodi a probíhaly nějaké rozhovory.  Stáli jsme na břehu a oba  jsme cítili, jak nám v krvi klokotají endorfíny a adrenalin. Bylo to super.
A druhý den opět pěkné rozptýlení. Jerry na mě dopoledne houkl: „Pojď se mnou, rychle, mimo dráhy uvízla velká plachetnice!“ Běželi jsme do přístavu, tam byl připravený remorkér,(majitel – jak jinak Jerryho kámoš) z komínů se mu valil kouř, skočili jsme k němu na palubu a  jako posádka  pluli zachránit tu loď.
Veliký trojstěžník se vydal do Barthu s „nákladem“ turistů a po chybě kapitána uvízl na mělčině. Seděl pevně a nepomáhalo nic, motorem se nevyviklal ani vyvezení kotvy nepomohlo. Turisti byli nervózní a kapitán s rozpačitým pohledem řídil nakládku turistů do lodí co připluli na pomoc. Hodili jsme mu lano, silný remorkér zabral, loď se otřásala pod náporem silného motoru a šroubu. Trojstěžník potrápil svůj motor také, ale ani o centimetr se nehnul. Nešlo to a kapitán remorkéru zvolil jinou taktiku, plachetnici zkusil otočit, posunout aby se uvolnil kýl. Opět bez úspěchu. Zapřáhl tedy velkou plachetnici na krátké lano aby jí byl co nejblíž a naplno osolil motor. Trvalo to dlouho, silný proud vody od šroubu remorkéru začal postupně odplavovat písek od kýlu velké plachetnice. Kapitán remorkéru vlastně vykopal pod uvízlou lodí plavební dráhu. Fungovalo to a loď se pohnula. Bylo vyhráno. Zajímavá a pěkná zkušenost.
Byl to velmi příjemný týden plný zážitků, atrakcí i účasti na závodech dračích lodí. Ale vše má svou dobu trvání..
Oslavy skončily, město se probouzelo do ospalého pošmourného rána, plného odpadků po akcích a veselých oslavách.  Začalo poprchávat a město působilo dojmem pijana co se pomalu budí s bolením hlavy a kocovinou. Prázdné ulice, poletující papíry a plastové kelímky od piva.
Museli jsme vyplout, tlaková výše ustoupila, východní vítr se otočil na západní, bylo chladno a pod mrakem. Blížila se tlaková níže, ale západní vítr nám vyhovoval na zpáteční cestu.  Vyplul jsem z přístavu první, asi po 15 minutách za mnou Jerry a i druhá polská Dezeta. Zhruba po půlhodině plavby jsem si všiml modrofialově zbarvené oblohy za zádí.  Sundal jsem hlavní plachtu, oblékl se do nepromokavého a plul jen s maximálně refovaným bezanem a kosatkou. Byl jsem připravený. Obloha na západě zhoustla. Poláci tomu říkají Szkwal. Přišel rychle, Dezety za mnou zmizely v přívalu deště a mlhy ze zpěněné vody.  Silný vítr a bílá stěna vytvořená kapkami vody z hladiny zasáhla loď, plachetnice nekontrolovaně vyostřila. Bezan mě přetočil a to byl maximálně zrefovaný! Kormidlo nezvládalo. Okamžitě jsem vysekl otěže bezanu a dotáhl otěže kosatky, tlak na kormidlo se snížil a loď se dostala zpět na kurz. Pořád to ale bylo málo, loď měla neustále tendenci vyostřovat a stáčet se bokem k vlnám,  musel jsem dost kontrovat kormidlem a to nebylo dobře. Bezan musel dolů, byl jsem v úzkých plavebních drahách. Byl to adrenalín, který jsem snad ještě nezažil...bezan byl dole, tlak na kormidle v normě, loď držela kurz. Jen s kosatkou letěla po hladině, jako by jí někdo „podtrhl“. Zvedly se krátké strmé vlny a já jsem v tu chvíli ocenil starý tvar trupu Dezety. Každá vlna zašuměla a zmizela bezpečně pod lodí. Byl to fofr, jen jsem stíhal starat se o kormidlo a  občas juknout na mapu, kterou jsem měl v nepromokavém obalu pod nohama.  Chyba v navigaci by měla za následek, uvíznutí na mělčinách.  Blížil jsem se k spodnímu okraji ostrova Hiddensee, dráha se začala stáčet, musel jsem měnit kurz a dostával se na boční vítr. Měl jsem obavu abych dokázal jen na kosatku projet drahami na Stralsund. Nemohl jsem postavit bezan, nebylo možné odejít od kormidla a posádku jsem neměl. Tak jsem jen stačil nastartovat motor a dál pokračoval úzkou plavební drahou. Motor vykompenzoval boční splouvání a dalo se bezpečně pokračovat. Míjel jsem přístav Barhoft a dál mezi bójemi jsem uviděl pracovní loď co prohlubuje dráhy, nechtěl jsem se s ní v tom větru míjet.  Rozhodl jsem se rychle a změnil kurz do přístavu. Na spuštění kosatky, chystání vyvazovacích lan a fendrů nebyl čas. Přidal jsem na motoru, povolil otěže kosatky a otočil proti větru do dráhy vjezdu přístavu. Kosatka rachotila ve větru jako pominutá, motor plný plyn a takto jsem nepřipravený vpadl do přístavu. Vpravo mezi kůly bylo ještě místo, otočil jsem tam příď a v bočním větru vplul mezi kůly a vyvázané  plachetnice. Přilepil jsem se na fendry jedné z nich, boční vítr mě u ní přidržel a já si už v pohodě nachystal vše co bylo potřeba a bezbečně vyvázal loď. Vítr skučel v lanoví zakotvených plachetnic a stromy se ohýbaly jako proutky. Vyskočil jsem na molo s pocitem dobře odvedené práce :-)  a běžel po molech ke vjezdu do přístavu odkud bylo vidět na plavební dráhy.  Zajímalo mě jak jsou na tom ostatní Dezety. Neměly šanci dostat se do tohoto přístavu, já měl motor ony ne. Jerry v pohodě proplul i bezpečně obeplul pracovní loď v drahách. Posádka postavila bezan a letěli dál do Stralsundu. Druhá Dezeta neměla to štěstí a pouze pod kosatkou díky splouvání uvízla na mělčině nedaleko přístavu. Vlastní pomocí se jim nedařilo těžkou Dezetu uvolnit. Běžel jsem za Hafenmaistrem s tím, že mí kolegové mají problémy. Poslal tam motorovou loď, ta je uvolnila a oni pokračovali dál. V přístavu jsem čekal dva dny než to povolilo a já se odvážil dál za kolegy z Polska. Čekali na mě, Jerry pochopil, kde jsem se schoval, když mě nenašel ve Stralsundu.
Když jsem připlouval k molu za nimi, tak stáli všichni na břehu a cítil jsem, jak jsou rádi, že jsme všichni spolu. Pocit sounáležitosti, kamarádství a radosti ze setkání. Jerry se chechtal, plácal mě po rameni  a pak okomentoval to dobrodružství slovy: „ 8 v porywach  9  beafourta s prstem v dupe!“
Pluli jsme domů, oni do Kolobrzegu a já do Štětína. Nedaleko Svinoústí se naše dráhy oddělily. Najednou jsem osiřel a uvědomil si, jak je člověk společenský tvor. Polské plachetnice mizely v dáli a ti milí kolegové na nich mi hrozně chyběli.









Žádné komentáře:

Okomentovat