sobota 15. listopadu 2014

Plavby pro děti na Slezské Hartě


Plavby pro děti na Slezské Hartě.


Přehradu Slezskou Hartu jsem poprvé navštívil v roce 1999. Stěhoval jsem se z Čech na Severní Moravu a jelikož jsem z kraje rybníků, řek a přehrad, tak jsem hledal nějakou větší vodní plochu, kde by se dalo v létě plachtit a v zimě prohánět na bruslích. Slezskou Hartu jsem našel na mapě a hned jsem se vypravil na průzkum.

Na první pohled do mapy mě zaujala svou členitostí a její nadmořská výška také slibovala, že se tam bude prohánět silnější vítr než na jiných přehradách v Čechách.

Harta splnila všechna moje očekávání, projel jsem ji celou na kajaku a podíval se do všech zátok. Nikde nikdo, krásná příroda, pouze jedna kajutová plachetnice na bóji v Leskovci nad Moravicí. Připadal jsem si jako v ráji v porovnání s přeplněnými přehradami jinde.

Pracoval jsem v této době jako učitel ve škole s dětským domovem a v souvislosti s MPP (minimální preventivní program), který je zaměřen na prevenci zneužívání návykových látek a který jsme praktikovali na škole (různé akce, výlety, přednášky apod.), mě okamžitě napadlo, co všechno by se tady dalo uskutečnit." Pole neorané! Jen vyhrnout rukávy a opřít se do pluhu".

Začali jsme stavbou malé plachetnice ve školní dílně, vše na koleně a z materiálu, který děti nosily z domova a z toho, co nám místní fandové věnovali. Jedna část plavidla pocházela ze staré skříně, stěžeň a ráhno bylo ze starého bambusu, který děti našly na zaprášené školní půdě, patka pod stěžněm byla ze starého plechového hrnku ze smetiště....atd. Dodrželi jsme i prastarou zvyklost, že se do stavěné lodi má zabudovat kradené prkno, má to přinášet štěstí. V našem případě to byla stará plaňka z plotu. Děti stavěly toto plavidlo skoro celý školní rok v hodinách pracovního vyučování. Zasahoval jsem jim do toho minimálně, přispíval jsem jen radou, jak se co dělá a kam co patří a organizoval postup prací. Touto stavbou jsme splnili celou osnovu danou pro tento předmět. Dokázaly to, loď byla připravena začátkem června 2000 k vyplutí. Vypadala spíše jako nedokonalá pramice se starým ráhnovým oplachtěním a tupou přídí, protože děti nedokázaly ohnout bortové a outorové latě. Měly z ní však ohromnou radost a byly na své dílo pyšní, hlavně když jsme pak společně uskutečnili několik víkendových plaveb.

Asi to znáte, malá loď po nějakém čase nestačí. Poskytl jsem proto svou loď, kterou jsem do této doby kotvil u Baltského moře v jacht klubu, kde jsem byl členem. Loď jsem dovezl na Severní Moravu a umístil ji na Hartě a starý dobrý Gandalf (možná ho znáte z knihy- Evropou s mokrým zadkem) začal jezdit pro děti z dětského domova. Bylo to něco jiného, nového, pořádná loď, dobré svezení a nemuseli jsme přespávat pod širákem. Stal se z toho projekt „Víkendové plavby na Slezské Hartě".

Škola nám přispívala finančně na cesty a hradila jeřábování lodi začátkem i koncem sezóny. Gandalf do roku 2005 svezl většinu dětí z dětského domova a přidali se i někteří učitelé a vychovatelé. Byly to pěkné plavby, taková víkendová škola hrou, J. A. Komenský by z nás možná měl radost. Když se v zimě nedalo plout, tak jsme se věnovali opravám a stavbám modelů lodí. Vzniklo několik velmi zdařilých kousků a děti zrenovovaly starou plachetnici (lodní třída Mlok), kterou samozřejmě hned po opravách vyzkoušely. Z některých se začali" klubat" docela dobří a samostatní jachtaři.

V zimě 2005 jsme o Gandalfa přišli. Střecha stodoly, kde byl zazimovaný nevydržela extrémní nápor sněhu a zřítila se. Byly to velké škody, neměli jsme sílu ani možnosti, jak ho „oživit". Gandalf byl prodán Frantovi Macholdovi z Klánovic, který ho dokázal opravit. Dnes Gandalfa můžete potkat na Slapech, Orlíku a regatách na Vltavě.


Gandalfa nahradil Zefýr - otevřená dvoustěžňová plachetnice pro třináctičlennou posádku. Ideální loď pro plavby s mládeží a pro výcvikové plavby.

Na jaře roku 2006 byl Zefýr spuštěn a pokřtěn na Slezké Hartě a zkušební plavbu provedli „mazáci" z dětského domova ve Vrbně pod Pradědem.


Zefýr v dnešní době, díky své kapacitě (13 míst), pluje nejen s dětmi z dětského domova, ale stíhá i plavby s dětmi z jiných škol a zájmových dětských klubů.


Přehled plaveb na Slezské Hartě v letech 2000- 2007


Plavby pro děti z dětského domova z Vrbna pod Pradědem na kajutové plachetnici Gandalf.


Stavba dvou malých plachetnic a víkendové plavby s dětmi ze speciální školy z Vrbna pod Pradědem.


Školní výlety pro děti ze základních škol z Holčovic a Andělské Hory.


Plavba pro klienty ústavu soc. péče z Albrechtic.


Plavba pro dětský zájmový klub Kotlík z Vrbna pod Pradědem


Plavba pro děti ze speciální školy z Bruntálu


Víkendová plavba pro plaveckou školu Sport Praha






Odkazy:










Ahoj


Tomáš Svoboda




výměna obšívky 

oprava zrcadla 

opravená obšívka 


stříhání tkaniny pro laminování 

tmelení 

před nátěrem 


finální úprava 

zkušební plavba 

pluje 


Mlok na vodě 

Mlok jako kanoe 

Zefýr 


Zavalený Gandalf 

Jaro -zjišťování škod 

Zkušební plavba, Michal a Vítek 


Dílna speciální školy a malý stavitel Franta 

Žádné komentáře:

Okomentovat